DE MILITANTE KUNSTENAAR

Deze en komende week ben ik een commissielid voor een organisatie in Noord Brabant, NL. Ik behandel, met enkele andere kunstenaars, aanvragen van medekunstenaars om te beoordelen of ze in aanmerking komen voor een subsidie. Dat is een wat perverse zaak, ik geef het toe, maar het is beter dat wij dat doen, dan een stel ambtenaren. Culturele organisaties bestaan voor het grootste deel uit ambtenaren. Vandaag zag ik hoe dit, wat kunstpraktijken betreft, onwaarschijnlijk gebrekkige overheidssysteem in haar kleuterkleuren vormgegeven gloednieuwe brochures een communicatie overnam van een andere, landelijke organisatie die zich met ons, de kunstenaars, bezig houdt en zelf denkt onze belangen te behartigen, ons te helpen, ons te ondersteunen en volgens eigen zeggen: 'Kunstenaars&CO stimuleert en ondersteunt kunstenaars bij het ontwikkelen van economische zelfstandigheid.'


Eerder dit jaar vond onderstaand emailcontact plaats.
Deze mails kwamen op gang nadat ik een enquete van deze landelijke organisatie had ingevuld, waarbij vooral de mogelijkheid om 'overige opmerkingen' kwijt te kunnen door mij werd benut. De organisatie heeft voor ogen de kunstenaarspraktijk te 'professionaliseren'. Hieronder is te lezen hoe ze dat - al jaren - proberen te doen. Ik ken deze mensen niet persoonlijk. Zij kennen mij niet.


--- On Fri, 4/23/10, Klantenpanel <klantenpanel@kunstenaarsenco.nl>

From: Klantenpanel
Subject: uitnodiging deelname klantenpanel
To: Alexa_crwrs@yahoo.com
Date: Friday, April 23, 2010, 3:32 PM

wrote:



Beste Alexandra,

Bij deze nodigen we je van harte uit voor een creatieve workshop over online dienstverlening van Kunstenaars&CO waarbij jouw mening en ideeën van groot belang zijn. De workshop is op maandag 10 mei 2010 van 13.00 – 16.00 uur in Pakhuis de Zwijger, Piet Heinkade 179, Amsterdam. Vanaf 12.30 uur word je ontvangen met een lunch. We hopen op een opkomst van 16 creatieve professionals vanuit diverse disciplines.

Waarom?
Kunstenaars&CO wil haar (online) dienstverlening richting haar relaties innoveren en verbeteren. Om deze reden onderzoekt Kunstenaars&CO de kansen die internet biedt voor meer interactie met haar doelgroep en verbetering van haar dienstverlening. Het internet is immers bedoeld om uitwisseling van contacten en ideeën te vergemakkelijken. De reden dat we jou benaderen is dat collega’s van ons hebben aangegeven te verwachten dat jij goed mee kan denken over dit vraagstuk.

Wat kun je verwachten?
Een inspirerende workshop begeleid door experts op dit gebied (De Waag Society). Wij willen jou en je collega-creatieven aan het woord laten en jullie de ruimte geven suggesties te doen om de dienstverlening van Kunstenaars&CO te verbeteren. Tijdens de bijeenkomst horen dus we graag jouw ideeën en suggesties. Ook zullen we vertellen wat wij zelf momenteel in gedachten hebben en horen we graag jouw reactie daarop. Je hoeft geen expert te zijn op het gebied van internet of internettoepassingen.

Als dank voor de moeite stelt Kunstenaars&CO een reiskostenvergoeding (op basis van openbaar vervoer 2e klas) en een attentie beschikbaar.

Wat verwachten wij van je?
Graag zien we je reactie tegemoet vóór woensdag 5 mei 2010, ook als je verhinderd bent. Schrijf je in door middel van een e-mail aan Klantenpanel@kunstenaarsenco.nl. Na aanmelding ontvang je van ons een bevestigingsmail met nog wat aanvullende informatie.

Waar?
Kijk voor een routebeschrijving op http://www.dezwijger.nl/page/280/nl.

Vragen?
Stuur een e-mail naar Klantenpanel@kunstenaarsenco.nl of bel met het algemene nummer van Kunstenaars&CO, 020 53 52 500 en vraag naar een van de ondergetekenden.
Met vriendelijke groet,
Ernst Houdkamp, Doris Dekker en Karen de Meester


Kunstenaars&CO
Postbus 2617
1000 CP AmsterdamNieuwe Herengracht 119Telefoonnummer: 020-5352500
Kunstenaars&CO stimuleert en ondersteunt kunstenaars bij het ontwikkelen van economische zelfstandigheid.
Kijk op:
www.kunstenaarsenco.nl



Van: alexandra crouwers [mailto:alexa_crwrs@yahoo.com]
Verzonden: zo 25-4-2010 3:04
Aan: Klantenpanel
Onderwerp: Re: uitnodiging deelname klantenpanel

Best Klantenpanel,

10 mei is door een opeenstapeling van redenen niet erg gunstig voor mij, maar als ik hierbij zo vrij mag zijn alvast in verband met uw communicatie en organisatie enkele adviezen te geven?

Begint u met het aanbieden van een fatsoenlijk honorarium voor de aangeschreven eventuele deelnemers. Het helpt niet echt om deze het gevoel te geven dat wij dankbaar moeten zijn voor deze kans door deze sessie een 'workshop' te noemen , die wordt geleid door 'experts' en een reiskostenvergoeding plus 'attentie' aan te bieden.

'Workshop' is een bedekte term voor een adviescommissie en wij, de aangeschreven kunstenaars,  zijn grootendeels zelf de experts, vergeet dat niet.

Een attentie, wat denkt u met uw vaste ambtenarenloon in vredesnaam wel? Dat we niets beters te doen hebben? En zodoende komen er op deze 'workshop' alleen maar halfslachtige idealisten opdagen, die vermoedelijk geen werkelijke bijdrage gaan leveren, althans niet een die er iets toe doet en met de praktijk van de professionele kunstenaar te maken heeft.

U schiet dus bij voorbaat met dit evenement uw doel voorbij en alweer is dit een voorbeeld van weggegooide energie en fondsen, die met name opgaan aan uw 'experts'.

Een laatste advies in verband met de communicatie: de relatie die u heeft met betrekking tot mijn beroepsgroep, de professionele kunstenaar [in wording], rechtvaardigt het tutoyeren niet. Of het nu modern, vlot en jip-en-janneke achtig is of niet, deze mail, bijvoorbeeld, zou er taalkundig ineens heel anders uitzien als ik alle u's door jij's had vervangen. Ik refereer naar u als 'u' omdat ik u als organisatie nog enigszins serieus probeer te nemen in potentie. Ik verwacht in het omgekeerde geval van u hetzelfde.

Met vriendelijke, doch immer door uw organisatie geagiteerde groet,

Alexandra Crouwers.

PS: omdat het onderwerp me aan het hart gaat zou ik hier best bij aanwezig willen zijn maar vanwege eerder genoemde bezwaren, voornamelijk in verband met het niet bestaande honorarium - het gaat niet om de hoogte hiervan, maar om het niet-bestaan hiervan - is het principieel al onmogelijk geworden. Het spijt me enorm. Als er niets verandert zie ik mij genoodzaakt in de volgende eventuele mail u te tutoyeren.



alexandra [crouwers]
http://www.dazzyniesl.com
http://www.devierdewand.blogspot.com








--- On Mon, 5/3/10, Klantenpanel

From: Klantenpanel
Subject: RE: uitnodiging deelname klantenpanel
To: "alexandra crouwers"
Date: Monday, May 3, 2010, 9:24 AM

wrote:

Geachte mevrouw Crouwers,
Jammer dat u niet wilt deelnemen.
We vinden het spijtig dat u zich niet in onze mailuitnodiging kunt vinden.
Met vriendelijke groet,
Rosita Thomas
Kunstenaars&CO
Postbus 2617
1000 CP AmsterdamNieuwe Herengracht 119Telefoonnummer: 020-5352500
Kunstenaars&CO stimuleert en ondersteunt kunstenaars bij het ontwikkelen van economische zelfstandigheid.
Kijk op:
www.kunstenaarsenco.nl





NB: helaas is de enige 'overwinning' hier geweest, dat men mij in deze specifieke mailwisseling 'u' is gaan noemen. Overigens is Kunstenaars en Co inmiddels opgegaan in deze organisatie: http://www.cultuur-ondernemen.nl/web/co/algemeen 
Tot mijn lichte verbijstering zie ik daar juist dat een deel van hun teksten ons, de kunstenaars, nu wel met 'u' aanspreekt. Tjonge.

Populaire posts